یک فروشنده برنده باشید

یک فروشنده برنده باشید

یک فروشنده برنده باشید : عنوان مقاله ای جالب از کتاب اسرار فروشندگی موفق اثر جب بلانت ،شامل داستان یک مسابقه اتومبیل رانی و مقایسه آن با برنده شدن در فروش می باشد که همه به خوبی می دانیم دنیای فروش و ارتباط با مشتری مثل یک مسابقه و نبرد می باشد.


تماشاچیان در مسابقه اتومبیل رانی ایندیانا ناپلیس ۵۰۰ سال ۲۰۰۶ شاهد یکی از تماشایی ترین پایان ها در تاریخ این مسابقات بودند.. سم هورنیش با ۰/۰۶۳۵ ثانیه از مارکو اندریتی جلو زد. هورنیش بابت این برنده شدن ۱/۷۴۴/۸۵۵ دلار به دست آورد. در مقایسه، جایگاه دوم مارکو اندریتی، ۶۸۹/۵۰۵ دلار برایش به ارمغان آورد. هورنیش با برتری شش صدم ثانیه ، دو برابر اندریتی به دست آورد.

این برای چنین حاشیه برد ناچیزی، به شدت نامتناسب است. اصلاً عادلانه به نظر نمی رسد! اما در رویدادهای ورزشی و تجارت این اتفاق هر روز رخ می دهد. بیشتر مسابقات با حاشیه های ناچیز به برد و باخت ختم می شوند، اما تفاوت در پاداش برای برنده شدن یا جریمه برای باختن، کلان است.

بنابراین هورنیش چطور تلاش کرد تا به مزیت برنده شدن دست یابد؟ چه چیزی موجب تفاوت بین او و اندریتی شده بود؟ راهی نیست؟ معلوم شود دقیقاً چه چیزی مزیت ۰/۰۶۳۵ را به هورنیش داد تا برنده شود. می توانست هرچیز یا ترکیبی از خیلی از چیزها باشد. می توانیم برگردیم و فعالیت های تیمی او را برای آماده شدن و انجام مسابقه بررسی کنیم اما هیچ وقت پاسخ قطعی به دست نخواهیم آورد.

در نهایت، تفاوت بین هورنیش و اندریتی در این است که سم هورنیش کارهای بیشتری را درست انجام داد، به عبارت دیگر ، او اغلب اوقاات بی نقص تر از اندریتی بود و نتیجه، حاشیه برد ناچیز و حاشیه سود کلان بود.


نکته در چیست؟ در کسب و کار، همیشه رقبای سرسختی هستند، مبلغ کلانی روی دایره است، و حاشیه برد تقریباً همیشه باریک است. هرکاری که می کنید این توان بالقوه را دارد که نتیجه را در ستون برد یا باخت تغییر دهد. در کار فروش برهلاف مسابقه اتومبیل رانی، باخت یعنی دست خالی برگشتن. برنده، در بیشتر مواقع کسی است که کارهای بیشتری را دقیق تر انجام می دهد، از میانبر زدن امتناع می کند، و برای طی کردن کیلومتر اضافی خویشتن داری می کند.


به زبان سده، برای برنده شدن باید در هرچیزی بی نقض باشید. تعاملات  بین فردی شما، سؤالات ، و ارائه مطلب باید بی نقص باشند. هریک از جزییات ، از طرز لباس پوشیدن و لبخند زدن و راه رفتن و حرف ردن و تمیزی اتومبیل شما تا قابل اعتماد بودن شما زیر سؤال برود. با وجود اینکه شاید هیچ وقت ندانید مزیت برنده شدن در چیست، همیشه می توانید مطمئن باشید که برنده در مقایسه با بازنده چیزهای بیشتری را درست انجام داده است.


منبع : سایت ایما imatb.com