زیبای آنها با نازیبای ما چه می کند! تاثیر ماهواره بر نوجوانان


 مهدیه نصیری: بدون شک ارائه یک توصیف دقیق از هر مساله یی، مقدم بر تبیین آن است. مساله این یادداشت «تاثیر رسانه کانال های ماهواره ای و پخش سریال بر نوجوانان» است. نوجوانی دوره یی است که در آن انواع بلوغ اتفاق می افتد. دوره یی است که فرد درگیر ابهام و تناقض می شود. طرح سوالات زیاد در کنار روحیه کنجکاوانه آنها درباره مسائل بزرگسالی فکر و ذهن شان را اشغال می کند. ضمن آنکه نوجوانان در این دوره به دنبال جلب توجه اطرافیان نیز هستند. حال اگر این گونه نیازهایشان در ارتباطات شفاهی در خانواده و مدرسه مرتفع نشود، آنها منابع دیگری را برای کسب اطلاع و ارضای نیازهای خود انتخاب می کنند و این همانا استفاده از رسانه های ارتباط جمعی داخلی و خارجی است. با توجه به وضعیت رسانه یی داخل ایران که پاسخگو نیست، طبیعتا نوجوانان بیشتر به ماهواره و اینترنت مراجعه می کنند. بیشتر بخوانید ....

    حال در این یادداشت فقط یکی از تاثیرات و پیامدهای این وضعیت را در ارتباط با کانال های ماهواره یی مورد بررسی قرار می دهیم: «اهمیت مرجع مقایسه»! وقتی نوجوانان وضعیت جسمانی در حال رشد خود را (که ممکن است تا دوره جوانی در وضعیت نامتناسبی باشد) با افراد زیبا و خوش اندام نمایش داده شده که از جذابیت های ظاهری لازم برای اطرافیان به ویژه جلب توجه جنس مخالف برخوردارند، مقایسه می کنند، می تواند نتایج زیر را به همراه داشته باشد:


1- احساس ناکامی، حسرت، شکست، سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس. 2- تقلاو تلاش زودهنگام برای رسیدن به مرحله بزرگسالی که می تواند در شکل: افزایش روابط عاطفی زودهنگام با جنس مخالف خود را نشان دهد و در نتیجه عدم سپری کردن کامل دوره نوجوانی. 3- تلاش برای نزدیک شدن به الگوی مطلوب ارائه شده که مصرف بی رویه لوازم آرایش و اصرار بر خرید لباس های تنگ، کوتاه و رنگارنگ در بین دختران نوجوان و قرص، بدنسازی های فشرده برای پسران نوجوان را موجب می شود. 4- درگیری ذهنی زودهنگام درباب مسائل جنسی: که گاهی موجب بروز بلوغ زودرس می شود. 5- عدم ناسازگاری بیشتر با محیط اطراف. 6- بروز اختلال در روابط خانوادگی و دوستانه. 7- تغییر نگرش در ارتباط با روابط سالم خانوادگی 8- کم اهمیت شدن امور تحصیلی.


همه اینها نیز در شرایطی رخ می دهد که آنها بلوغ عاطفی، اجتماعی و عقلانی را به طور کامل سپری نکرده اند.


در نتیجه گیری باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که در بروز چنین وضعیتی، رسانه های خارجی صرفا یک علت لازم هستند، نه کافی.

در نظریه «وابستگی» هم که صحبت از سطوح تاثیر (شناختی، عاطفی و رفتاری) می شود، نظام رسانه ای، نظام اجتماعی و نیاز های مخاطبان در تعامل با هم قرار می گیرند. این به این معنی است که در بروز این شرایط و با وجود این پیامدها، الگوی تربیتی خانواده ها، نظام آموزشی مدارس، کم توجهی به نیاز های قشر نوجوان در رسانه های داخلی، سبک زندگی، الگوی سپری کردن اوقات فراغت و... همگی می توانند تاثیرگذار باشند.

    

برگرفته از روزنامه اعتماد